söndag 10 augusti 2014

Dag 9-14, den 7-12 augusti


Dag  9, torsdag den 7 augusti

Vakkotavare - Gällivare - Abisko turist -
Gällivare - Kebnats - Saltoluokta

Blev en dag att återhämta sig. Det behövdes efter den rysliga utförsbacken innan Vakkotavare.
Knäna tog stryk och musklerna var uttömda.
Åkte buss och tåg för att hämta bilen i Abisko.
Långtidsparkerade bilen sedan i Gällivare.
I bilen fanns en depå med bl.a. mera pemmikan.
Buss till Kebnats och båt till Saltoluokta.
Tog in på fjällstationen. Vi bodde ett hundrum.
Bastu och dusch i varmvatten! Vilken underbar lyx.
3-rättersmiddag: Rökt sik och gudomligt god glass i efterrätt.
Jag struntade i LCHF och struntade i att inte längre vara fettdriven på ett tag.  Åt gott nybakat bröd och vräkte i mig allt gott som bjöds.
Trevliga bordsgrannar, Mats med fru från Vallentuna.
De hade åkt helikopter in i Sarek.
Fjällvandringen var en födelsedagspresent till honom!
Jag har då aldrig fått någon fjällvandring i present!  Hi.
En ung flicka, Matilda "Humlan", hade en väldigt fin föreläsning om sitt skolprojekt att vandra hela Kungsleden i ett svep.
Jag kände igen mig själv i mycket som hon framförde.
Troligen så hinner hon före mig till Hemavan.


Dag  10, fredag den 8 augusti.
Saltoluokta - Sitojaure -1 km

Ryggsäcken med 1 liter vatten vägde vid starten i Saltoluokta 20,5  kg.
Pradas klövjeväska också med 1 liter vatten vägde 4,5 kg.
Av en slump hade tältplatsen faktiskt Telia-kontakt. Kunde ringa hem.
En liten (150 cm), ung lappgumma kom förbi. Hon var väldigt trevlig.
Vi småpratade länge. Anna Blind hette hon. Hon hade familj med två små barn och ägde dessutom renar. Hon och hennes man skjutsar vandrare i motorbåt och de har också försäljning av torkat renkött och annat.
Anna hade skaffat en kinesisk nakenhund eftersom hon hade blivit allergisk. 
Jag berättade för henne att jag är 1/6 same.
Berättade om min anfader, lappmarksprästen, som tog namnet Sundelin istället för Eriksson.
Att han kom från Jokkmokks lappby, det tyckte hon var intressant.
Anna skulle följa min blogg.


Dag  11, lördag den 9 augusti.
Sitojaure -1 km    -    Aktse +10 km

Pratade med stugvärden i Sitojaure, Laila, innan jag rodde iväg.
Fick veta av henne att hundar är förbjudna vid Skierffe.
Då får det bli den sevärdheten ett annat år.
Skierffe är tydligen helt enastående vackert med utsikt över Rapadalen och Sarek.
Roddturen var cirka 3,5 km. Jag kom på det smarta att äta frukosten i båten mitt ute på sjön. Knott- och myggfritt! Prada fick sin pemmikan där också.
Jag har då aldrig startat ett primuskök i en roddbåt förut!
Prada haltade plötsligt när vi var i Aktse.
Sedan efter en tupplur haltade hon igen.
Nu har jag avlastat hennes klövjeväska. 
Jag bär hennes mat till dess hon blir bättre.
Det går ju inte att komma till Hemavan om hunden haltar!
Cirka 3 km motorbåt och sedan startade en fjällskogsvandring!
Vacker urskog i solnedgången under några timmar. 
Extremt jobbigt sedan för att komma upp på kalfjället.
Prada var jättetrött och ville lägga sig för att vila hela tiden.
Jag fick pusha på henne tills det dök upp en tältplats på kalfjället.
Att hon skulle "klappa ihop" före mig, det trodde jag aldrig!

Dag  12, söndag den 10 augusti.
Aktse +10 km   -   Pårtestugorna -6 km

Sovmorgon. Framförallt hunden behövde det. Regn. Startade vandringen mitt på dagen.
Jobbig terräng med bl.a. stora, stora stenblock som Prada hade svårt med.
Vi tältade tidigt. Teliaförbindelse igen!
Två fördelar med att tälta på kalfjället högt upp:
1)  Lite flygfän
2)  Mycket telefon
/ Ovanstående skrevs söndag kväll den 10 augusti /

Dag  13, måndag den 11 augusti. 
Pårtestugorna -6 km   -   Kvikkjokk

Vandrade i drygt 10 timmar. 
Skog hela sträckan. 
Passerade Pårte som ligger vackert vid en sjö. 

Såg spillning från björn på stigen. 
Den var blå/svart till färgen. 
Se ett eget inlägg i bloggen om bajset. 

Prada går nu utan besvär med en nästan tom klövjeväska. 

Tog in på Kvikkjokk Fjällstation, i hundrummet. 
Jag var ensam på rummet så nu fick tält och annat torka. 

Innan duschen skulle jag ta bort den Leukoplast som jag haft tejpad under fötterna. 
Då hände det som inte får hända: 
En rätt så stor skinnbit slets loss och det började att blöda. Nu saknar jag hud mitt under foten, cirka 1 cm i kvadrat. 
Faan också!!!! 

Lyssnade på Laila och unnade mig ännu en gång 3-rättersmiddag. 
Älginnanlår bjöds det på minsann! 

Träffade Matilda "Humlan" som åter igen väntar på busspaket som inte kommit fram. Samma hände henne i Saltoluokta. 
Synd om henne! Inte roligt att bara gå här och vänta i flera dagar. 

I morgon blir det vilodag. Passar bra eftersom regnet ska ösa ner.
  
Dag  14, tisdag den 12 augusti. 
Vilodag i Kvikkjokk

Åt en riktig LCHF frukost med fyra ägg och mycket annat gott. 

Dagen blev lång. Tur att det spöregnar när vi har vilodag! 
Snälla Matilda "Humlan" skänkte mig en tältpinne. Är så tacksam.
I butiken gick det bara att köpa ett paket om 10 st. tältpinnar. 

Beställde båttaxi till kl. 8, i morgon efter frukosten. 
200 kr kontant.  

 / Ovanstående skrevs tisdag kväll den 12 augusti /