lördag 16 augusti 2014

Dag 17, den 15 augusti

Västerfjäll (Piteälven)   -   Berturttle   -   Vuonatjviken
Vandrade 33 km.
Egentligen emot mina principer att vandra längre än cirka 2 mil.
Men jag kände mig så stark och en varm dusch hägrade.
Första halvmilen genom dvärgbjörkskogen var väldigt brant och riktigt jobbig.
Sedan följde ett par mil uppe på kalfjället där det blåste rejält.
En så kraftig vind var nytt för den här turen. 
Prada började protestera så jag flyttade över all hennes packning till mig.

Passerade polcirkeln enligt en skylt i trä.  Lite häftigt ...
En fördel med torr, kraftig vind var att kängorna torkade.
På morgonen hade jag satt på mig fryspåsar utanpå sockorna för att inte bli blöt. 

Framme i Vuonatjviken sent på kvällen, kl. 21. 
Det var fullt i alla småstugor så jag fick en stor stuga alldeles för mig själv. 
Varm dusch, el och stark telefonmottagning!
Båten går kl. 8 och då blir det Jäkkvik nästa.