torsdag 21 augusti 2014

Dag 22, den 20 augusti

Sjnulttjie   -   Ammarnäs
Vandrade cirka 3,1 mil.
Det småregnade mest hela tiden.
Dimman saboterade det vackra landskapet.
Hon med genomblöta kängor som jag tyckte så synd om, råkade jag stöta på igen efter ett vad. Kungsledens enda vad? Men jag behövde inte vada eftersom jag hade stavar. 
Stackarn hade inga torra strumpor kvar. 
Jag skänkte henne ett par ullstrumpor och några fryspåsar.
Hon strålade av tacksamhet över att få varma och torra fötter.
Upptäckte att Rävfallstugan skulle bli 14 km längre och skulle innebära kraftiga uppförsbackar.
Ångrade mig och styrde istället direkt mot Ammarnäs.
Avslutningen blev vandring många km på en spikrak bilväg.
Den orörda vackra Vindelälvens forsar brusade bakom björkridån.
Hittade Grundströms Stugby. Fick en liten stuga med alla bekvämligheter.
Hon i receptionen var väldigt trevlig och vänlig!
Fick pruta 200 kr. Hon gav mig en massa tidningar för att torka kängorna.
I Adolfström köpte jag en konservburk med Bullens Pilsnerkorv.
Det första jag gjorde i stugan i Ammarnäs var att öppna burken.
Värmde korvarna och slukade alla åtta på nolltid.
Himla goda korvar!

Nu vandring mot Aigert eller så tar jag båttaxi genom Tjulträsk och vandrar sedan mot  Serve.