måndag 18 augusti 2014

Dag 20, den 18 augusti

Pieljekaise   -   Adolfström

Vandrade cirka 13 km.
Regn hela tiden i stort sett. Kängorna blev genomblöta inuti.
Kängor med Gore-Tex ska det tydligen vara lärde jag mig igår!
Min vän Björn Johansson har just lärt mig massor om vandringskängor i fjällväder.
Synd bara att jag inte rådfrågade honom innan vandringen!
Med tiden när kängorna börjar ha gjort sitt, då brukar Gore-Tex membranet spricka, och då får man problem. Då hjälper det inte hur mycket man än smörjer in kängorna med fett. Man blir blöt om fötterna ändå. Men så länge som membranet är helt då är Gore-Tex kängor nog det bästa.
Lundhags i Östersund, deras kängor är ett alternativ som också kan fungera fint.
De kängorna har cellgummifot och läderskaft.
Genom att lädret i skaftet är grovt (inte tunnt yak-läder som Ecco Biom) så förblir man tillräckligt torr, om Lundhags-kängorna är rejält infettade.
Jag har faktiskt hemma ett par andra ingådda Gore-Tex Ecco Biom kängor, som har högt skaft, och som väger lika mycket.
Synd att jag inte valde dessa, utan istället bestämde mig för de här låga Ecco Biom med yak-läder som saknar Gore-Tex.
Orsaken till valet var att de höga kängorna trycker aningen mera på hälsenan och jag var livrädd att hälsenebesvären skulle tvinga mig att bryta.
Nåväl, jag köpte i handelsboden "Imprenex Sportwax" från Norge.
Det ska "ge lädret en långvarig vattenavvisande yta".
Men jag köpte också fryspåsar 5 lit.
För säkerhets skull så trär jag plastpåsarna utanpå sockarna, redan från start.
Tog in på campingen. 
Beställde motorbåt tiĺl kl. 8:30.
Man slipper 8 km dålig blöt stig genom att åka båt till Bäverholmen.
Det är 5 mil till Ammarnäs från Adolfström, så två övernattningar får det nog bli.
Enligt Björn så är den här kommande sträckan till Ammarnäs riktigt fin!
Även etapperna närmare Hemavan sedan, ska tydligen också vara fina.

Planen just nu: Tält i Sinjulttje och sedan har jag skaffat nyckel till Rävfallets stuga.
En obemannat stuga som bl.a. har vedbastu.
Skitväder väntar, så det blir nog skönt att få komma inomhus där.
Efter Rävfallet kommer då Ammarnäs.